Het belang van een netwerk



 Het belang van een netwerk

Als kind krijg je genoeg voorbeelden van monogame relaties te zien: als je ouders geen goed huwelijk hebben, dan kan je aan de andere volwassenen om je heen zien hoe zo’n relatie in elkaar zit. En mocht dat niet genoeg zijn, dan hoef je de tv maar aan te zetten of een boek erbij te pakken voor nog meer voorbeelden. Hierdoor bouw je nog voordat je zelf in een relatie komt een bepaald beeld op over hoe een relatie werkt en eruit hoort te zien.
Als je een polyamoreuze relatie hebt, mis je die voorbeelden vaak. Je moet daarvoor je eigen script schrijven. Gelukkig zijn er wel een aantal informatieve boeken, maar eerlijk gezegd vond ik die zelf vaak heel theoretisch: Want hoe ziet dat er dan uit, zo’n anarchistische relatie? En zo’n stappenplan voor jaloezie is leuk, maar werkt dat dan ook echt? Hoe weet je dan of je polysaturated bent? En waarin is New Relationship Energy anders dan gewone verliefdheid? Het bleef allemaal wat abstract, en ik vond het lastig om me er wat bij voor te stellen.
Gelukkig zijn er inmiddels her en der wel films en series te vinden waarin polyamoureuze relaties voorkomen, maar die focussen vaak op unicorn hunting, jaloezie en andere problemen. Echt een lekker voorbeeld zijn ze dus ook niet. Daarom was ik heel blij dat ik via het internet in contact kwam met mensen die zichzelf identificeerden als polyamoreus. Later ben ik ook naar poly-praatavonden geweest, en voordat ik het wist had ik een vriendenkring opgebouwd met poly vrienden.
En toen pas merkte ik hoe belangrijk en fijn het is om mensen om je heen te hebben die als rolmodel kunnen dienen, maar die je ook begrijpen als je zegt waar je tegenaan loopt, of juist met je mee kunnen vieren als je een nieuwe crush op hebt gedaan. Waar je casual wijntjes mee kan gaan drinken omdat je partner op date is en het eigenlijk te stil is in huis. En die openlijk vertellen over hun eigen belevenissen op het polypad.
Met sommigen van die vrienden kom ik overeen in visie, met anderen totaal niet. Maar juist het zien van al die voorbeelden heeft me zo enorm geholpen om te bepalen hoe ik mijn eigen relaties graag zie en wil hebben. Alle grote en kleine voorbeelden hebben voor mij beeld gegeven aan de theoretische concepten uit de boeken, en het vertalen van termen naar het echte leven.
Aan mensen die net beginnen met polyamorie geef ik dan ook vaak de tip op zoek te gaan naar zo’n polyamoreus netwerk. Niet per se om te daten, maar juist ook om een referentiekader op te bouwen en mensen te hebben waarmee je kunt praten in plaats van ze eerst alles uit te moeten leggen. Het hebben van een of meerdere sparringpartners kan je een stuk stabiliteit meegeven, waar je ook weer van profiteert in je relatie(s).
Helaas hebben polyamoureuze mensen dat niet op hun voorhoofd geschreven staan, wat het opbouwen van zo’n netwerk lastiger kan maken. Gelukkig zijn er inmiddels meerdere non-monogame facebookgroepen en praatavonden door heel Nederland waar je bij aan kan sluiten.
Gezien je dit blog leest heb je de Facebookgroep van Poly Millennials of de Discord van PolY-Gen al gevonden. Ontmoet je ons liever in het echte leven, dan ben je van harte welkom bij onze borrels en andere activiteiten. Zowel op de Facebook als op de Discord zie je regelmatig een uitnodiging langskomen.
Ook zou je een kijkje kunnen nemen bij de Meerminners of bij de agenda van polyamorie.nl. Hier vind je diverse activiteiten om anderen te ontmoeten. Daarnaast heb ik gemerkt dat als je zelf open bent over je meerdere relaties, je in verrassende hoeken medestanders kan vinden. Zo bleek een collega van mij er ineens meer van te weten dan ikzelf…. Wees dus vooral niet bang om het contact op te zoeken, voor je het weet heb je er een hoop toffe nieuwe vrienden bij!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Unicorn hunting

Gekozen voor een polyamoreuze levensstijl

Different from penguins: Representations of polyamory in Netflix’s Atypical