Het bron/contact onderzoek



‘Goedemiddag, u spreekt met Joyce van GGD Groningen, ik bel u in verband met het Bron- en contactonderzoek. U bent positief getest op Corona, en we willen graag in beeld brengen wie mogelijk risico lopen op besmetting, en met wie u in nauw contact bent geweest in de 48 uur voor dat u ziek werd.’

Dit telefoontje had ik al verwacht. Toen ik online zag dat ik positief getest was op corona, stond er al bij dat de GGD mij zou gaan bellen, en dat ik een lijstje kon gaan maken met de namen en telefoonnummers van mensen die ik in de 48 uur voordat ik ziek werd nog had gezien.

Nou had ik net dit weekend mijn beide partners nog ontmoet, en hun inmiddels ook ingelicht natuurlijk over mijn positieve uitslag. Gelukkig vertonen zij geen symptomen nog, en hopelijk blijft dat zo!
Joyce van de GGD heeft een uitgebreide vragenlijst. Het gesprek duurt ruim een uur! We kunnen in kaart brengen waar ik mogelijk besmet ben geraakt, en wie ik nog fysiek ontmoet heb in de 14 dagen voordat ik ziek werd, met een focus op de laatste 48 uur. Eerst bespreken we mijn werkdag, met wie ik vergaderd heb, de collega die mij naar het station heeft gebracht, en wie aanwezig was in het gebouw, maar verder geen risico lopen. Wat zijn ze ontzettend precies zeg! Dat wordt nog wat als we zo meteen het bezoek aan mijn partner en goede vriend gaan bespreken...
Nu mijn hele werksituatie in beeld gebracht is, komen we bij de avond.
‘Na uw werk vertrok u met de trein. Ging u toen naar huis?’
‘nee ik ging op bezoek bij mijn vriend.’
‘Oke, mag ik naam en nummer van uw vriend noteren? U woont niet samen?’
‘Nee, hij woont alleen. Maar zijn vriendin bleef ook logeren.’
‘Oke, dus als ik het goed begrijp logeert u van vrijdag op zaterdag bij Bas en Marloes, heeft u toen 1,5 meter afstand gehouden?’
‘Nee, hij is mijn vriend, dus we houden geen afstand.’
‘...u verbleef bij Bas en zijn vriendin Marloes toch?’
‘ja’
‘En hij is uw vriend..?’
ja
‘..oke...Bent u zaterdag weer naar huis gegaan?’
‘Nee, ik ging daarna op bezoek bij mijn partner. Ik logeerde toen bij Erik en Lisa en hun kinderen.’
‘....oke, mag ik hun gegevens noteren?’ inmiddels is deze dame hoorbaar verward.
‘En hebt u met dit gezin 1,5 meter afstand bewaard?’
‘Nee ook niet, hij is mijn vriend, dus we houden geen afstand.’
‘Mevrouw, ik begrijp het niet helemaal meer...bedoeld u dat u bevriend bent met deze beide gezinnen?’
‘nee ik bedoel dat ik een relatie heb met beide mannen.’
‘en u hebt bij beide gezinnen gelogeerd.’
Inmiddels hoor ik de vraagtekens door de telefoon verschijnen. Deze dame probeert duidelijk een en ander aan elkaar te knopen, en het blijft dan ook even stil. Tot er een mooie vraagt volgt:
‘Mevrouw, bent u Polyamoreus?’
‘Jazeker ben ik dat! Dat klopt.’
Wauw, ze weet zelfs wat Polyamorie is. Ze heeft de juiste puzzelstukjes in elkaar gepast. In mijzelf grinnik ik hier wel over. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of ze hier nu iets van denkt, of dat ze dit misschien vaker tegenkomen. Want hoeveel vertel je eigenlijk aan een wildvreemde? Van de GGD? Ik heb er voor het gemak maar voor gekozen beide ‘mijn vriend’ te noemen, want dat dekt dan wel de lading ongeveer. Maar wat nu als je iemand ‘een connectie’ noemt? En net na bezoek ziek word? Gaat het de GGD aan of je het bed gedeeld hebt met iemand? Of dat je iemand op de mond kust? Ze vragen wel specifiek wat je verhouding tot iemand is: collega, een vriend, familie of een relatie/date.
Ondertussen trekt Joyce van de GGD haar stoute schoenen aan:
‘Mag ik daar iets over vragen misschien? Over Polyamorie?’
‘natuurlijk...?’
‘ja..zijn dat dan echte relaties zeg maar? Of is het gewoon... voor de fun..?’
Even overweeg ik om haar het verschil uit te leggen tussen poly en een open relatie, dat je in een open relatie vrij bent om seksuele contacten te hebben met anderen, en dat er bij Polyamorie ruimte is voor een diepere connectie, dat je je emotioneel verbinden mag aan meer dan 1 persoon, dat juist meerdere relaties naast elkaar zo fijn en verrijkend kunnen zijn! Dat verschillende mensen verschillende kanten van jou aanspreken, en dat ik hier zo enthousiast over ben sinds ik dit ontdekt heb.
Maar ik beperk mijn antwoord tot: ‘het zijn echte relaties inderdaad’
Zou deze mevrouw zich er nog bewust van zijn dat dit gesprek wordt opgenomen door de GGD?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Unicorn hunting

Gekozen voor een polyamoreuze levensstijl

Different from penguins: Representations of polyamory in Netflix’s Atypical